RECENZE: Adrian Tchaikovsky, Ocelová šlechta

Článek od: Monika Riesová - 25.07.2019

Military sci-fi s velmi antimilitantním nádechem. Že to zní jako nesmysl? Jen si Ocelovou šlechtu hezky přečtěte a uvidíte, že mám pravdu.

Autorem je britský spisovatel Adrian Tchaikovsky (pokud by vám vrtalo hlavou, kde Brit přijde k slovansky znějícímu jménu, tak vězte, že za to mohou polské kořeny). Proslavil se především desetidílnou fantasy sérií Shadows of Apt (česky Stíny vědoucích, ale vyšly jen tři díly). Kromě toho je autorem řady povídek i samostatných románů Guns of the Dawn a Children of Time (česky Děti času). Nakladatelství Planeta9 připravuje k vydání i jeho další knihy Dogs of War.

V Ocelové šlechtě vás bez dlouhého vysvětlování šoupne do světa, kde se brexit stal realitou a Británie společně s USA vedou válku na severu Evropy proti Nordsku. Autor se nějakým hlubším vysvětlováním důvodů válečného tažení neunavuje, ale z příběhu poznáte, že to je jako obvykle touha po moci a bohatství. V této neutěšené budoucnosti se sociální nůžky rozevřely tak, že skoro vyskočily ze šroubků. Na jedné straně stojí korporáty a jejich potomci Scioni. Scioni jsou vybavení brněním, nejdražší a nejdokonalejší technologií, které současné poznání může poskytnout, a jsou tedy prakticky nezničitelní. Takoví novodobí bohové, mohou vše a nemusí nic. Na druhé straně stojí obyčejní vojáci, s nejlevnější výbavou, postradatelní a posílaní po stovkách na smrt, zkrátka konzumní zboží.

Mezi ně patří i americký seržant Ted Regan. Spolu se dvěma spolubojovníky je vyslán na tajnou misi. Musí najít Sciona, který beze stopy zmizel. Reganovi je zcela jasné, že tohle je sebevražedná mise, protože Scioni zkrátka nemizí. Neumírají, nevypaří se a ne, nanebevzetí taky nepřichází v úvahu. Ale vojenská čest mu velí podřídit se rozkazům a přijatý úkol splnit.

Ocelová šlechta je relativně útlá novelka, ale od první strany až po krátký medailonek o autorovi nabitá událostmi. Jak už bylo v úvodu zmíněno, jedná se o čistokrevnou military sci-fi, takže vás čekají válečné střety s využitím známých i neznámých vojenských technik, špionáž, partyzánské skupinky, přepadení a hlavně akce, akce, akce. Žádná hluchá místa, sotva se hrdinové vylížou z jednoho průseru, už se po hlavě řítí do dalšího.

Ale ten hlavní důvod, proč byste si knihu měli přečíst (zvlášť pokud se v technologiích krapet ztrácíte jako já), je seržant Ted Regan. Týpek zocelený mnoha bitvami a vojenský mazák, který si absolutně nedělá iluze o světě a o tom, jak to tady funguje. Je si naprosto vědom, že je jen pěšák v poli, jehož život má hodnotu rozkazu, který má splnit. Ale to ještě neznamená, že s válkou souhlasí. Naopak mu to přijde jako ta nejnesmyslnější věc na světě, což pádně komentuje. Jeho hlášky jsou prosáklé cynismem a černým humorem. Sarkastické komentáře vás pobaví a občas se i zasmějete, i když ten smích má trochu hořkou příchuť, neboť je vám zcela jasná Reganova beznaděj. Tady se patří ocenit i skvělý překlad Martina D. Antonína, protože narážky působí zcela přirozeně.

V zásadě je to jednoduchý příběh, u kterého se trochu zamyslíte, trochu zasmějete, ale hlavně se pořádně pobavíte. A o to jde.

Ocelová šlechta
Adrian Tchaikovsky